Skip Navigation Links > Výuka > Psychiatrie > schizofrenie

Schizofrenie

Těžké duševní onemocnění charakterizované rozkladem osobnosti, těžkou poruchou myšlení, vnímání, jednání, cítění. Nemocný ztrácí kontakt se skutečností.

První pomoc v akutní fázi

  • posoudit závažnost situace, volat 155

1. „klidný“ pacient (např. pacient bez projevů psychomotorického neklidu agrese, úzkosti, suicidálních myšlenek a jednání)

  • mít na paměti, že „klidné“ chování pacienta se může velmi rychle, neočekávaně změnit např. v psychomotorický neklid, agresi vůči sobě, jiným, věcem
  • zajistit si dosažitelnost pomoci prostřednictvím druhé osoby
  • odstranit potenciálně nebezpečné předměty
  • vystupovat klidně, uvolněně, snažit se o získání důvěry
  • respektovat pacientův osobní prostor
  • navázat a udržovat s pacientem kontakt
  • sdělit mu, proč s ním chceme hovořit – jsme ochotni mu pomoci
  • pokud lze, vyzvat pacienta a odvést jej na klidné, nerušené místo
  • pacientovi průběžně vysvětlovat, co se bude dít, a požádat jej o spolupráci
  • hovořit srozumitelně a věcně (nešeptat, nehovořit v náznacích)
  • nechat pacienta, aby hovořil, svěřil se
  • nutno počítat s tím, že někdy pacient není schopen komunikovat, nerozumí, co mu sdělujeme, není schopen informace zpracovat – vyjádřit pochopení, pro obnovení vztahů ponecháme prostor a čas
  • při navázání komunikace akceptovat jeho vlastní tempo
  • nevstupovat do sdělení
  • sdělení shrnovat po částech, průběžně dávat najevo, že pacienta vnímáme, a že máme pro něho porozumění
  • nevymlouvat, nepotvrzovat, nediskutovat s pacientem, který nám sděluje své bludy nebo halucinace, lze případně hovořit o pocitech, které z bludů pramení
  • v případě halucinací (zpravidla sluchových), se snažit získat informaci, co pacientovi přikazují, co musí např. udělat
  • průběžně sledovat verbální a neverbální projevy pacienta

2. pacient s projevy agresivního chování

  • uklidňovat pacienta
    • nebýt s pacientem sám
    • představit se
    • pokud lze, posadit se, vyzvat pacienta, pokud lze, aby učinil totéž
    • udržovat bezpečnou vzdálenost – délka paže
    • zeptat se, jak a čím mohu pomoci
    • nepřerušovat pacientovo sdělení
    • vnímat obsah a formu jeho sdělení
  • empaticky naslouchat
    • vyjádřit svoji empatii – přikývnutí, parafrázování, rozumím vám, chápu, empatické shrnutí pacientova sdělení
  • zajistit bezpečnost
    • chovat se klidně
    • nedělat prudké pohyby
    • dodržovat bezpečnou vzdálenost
    • odstranit nebezpečné předměty
    • nedotýkat se pacienta, mohl by to vnímat jako stimul agrese
    • neudržovat dlouhý oční kontakt
    • vhodnější přístup ze strany, přístup čelem by mohl vyvolat protiútok
    • nepřistupovat zezadu
    • zachovat si volnou únikovou cestu
  • v komunikaci:
    • krátké jasné fráze
    • klidný hlas, ne vystupňované emoce
    • kontrolovat vlastní emoce
    • umožnit pacientovi verbalizovat úzkost, strach, hněv
    • nenapomínat, nepoučovat, nehodnotit, nelhat
  • SLEDOVAT VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ PROJEVY AGRESE, event. zajistit větší počet přítomných osob, cca 5
Skip Navigation Links.
loga
Zavřít