Těžké duševní onemocnění charakterizované rozkladem osobnosti, těžkou poruchou myšlení, vnímání, jednání, cítění. Nemocný ztrácí kontakt se skutečností.
První pomoc v akutní fázi
- posoudit závažnost situace, volat 155
1. „klidný“ pacient (např. pacient bez projevů psychomotorického neklidu agrese, úzkosti, suicidálních myšlenek a jednání)
- mít na paměti, že „klidné“ chování pacienta se může velmi rychle, neočekávaně změnit např. v psychomotorický neklid, agresi vůči sobě, jiným, věcem
- zajistit si dosažitelnost pomoci prostřednictvím druhé osoby
- odstranit potenciálně nebezpečné předměty
- vystupovat klidně, uvolněně, snažit se o získání důvěry
- respektovat pacientův osobní prostor
- navázat a udržovat s pacientem kontakt
- sdělit mu, proč s ním chceme hovořit – jsme ochotni mu pomoci
- pokud lze, vyzvat pacienta a odvést jej na klidné, nerušené místo
- pacientovi průběžně vysvětlovat, co se bude dít, a požádat jej o spolupráci
- hovořit srozumitelně a věcně (nešeptat, nehovořit v náznacích)
- nechat pacienta, aby hovořil, svěřil se
- nutno počítat s tím, že někdy pacient není schopen komunikovat, nerozumí, co mu sdělujeme, není schopen informace zpracovat – vyjádřit pochopení, pro obnovení vztahů ponecháme prostor a čas
- při navázání komunikace akceptovat jeho vlastní tempo
- nevstupovat do sdělení
- sdělení shrnovat po částech, průběžně dávat najevo, že pacienta vnímáme, a že máme pro něho porozumění
- nevymlouvat, nepotvrzovat, nediskutovat s pacientem, který nám sděluje své bludy nebo halucinace, lze případně hovořit o pocitech, které z bludů pramení
- v případě halucinací (zpravidla sluchových), se snažit získat informaci, co pacientovi přikazují, co musí např. udělat
- průběžně sledovat verbální a neverbální projevy pacienta
2. pacient s projevy agresivního chování
- uklidňovat pacienta
- nebýt s pacientem sám
- představit se
- pokud lze, posadit se, vyzvat pacienta, pokud lze, aby učinil totéž
- udržovat bezpečnou vzdálenost – délka paže
- zeptat se, jak a čím mohu pomoci
- nepřerušovat pacientovo sdělení
- vnímat obsah a formu jeho sdělení
- empaticky naslouchat
- vyjádřit svoji empatii – přikývnutí, parafrázování, rozumím vám, chápu, empatické shrnutí pacientova sdělení
- zajistit bezpečnost
- chovat se klidně
- nedělat prudké pohyby
- dodržovat bezpečnou vzdálenost
- odstranit nebezpečné předměty
- nedotýkat se pacienta, mohl by to vnímat jako stimul agrese
- neudržovat dlouhý oční kontakt
- vhodnější přístup ze strany, přístup čelem by mohl vyvolat protiútok
- nepřistupovat zezadu
- zachovat si volnou únikovou cestu
- v komunikaci:
- krátké jasné fráze
- klidný hlas, ne vystupňované emoce
- kontrolovat vlastní emoce
- umožnit pacientovi verbalizovat úzkost, strach, hněv
- nenapomínat, nepoučovat, nehodnotit, nelhat
- SLEDOVAT VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ PROJEVY AGRESE, event. zajistit větší počet přítomných osob, cca 5