Tísňová telefonní čísla
112 Integrovaný záchranný systém
150 Hasiči
155 Zdravotnická záchranná služba Dispečink ZZS
156 Městská policie
158 Policie ČR
JAK VOLAT ZDRAVOTNICKOU ZÁCHRANNOU SLUŽBU:
Rozdíly tísňových linek 112 a 155
155
- přednostně volat při řešení náhlé a neočekávané změny zdravotního stavu, závažného úrazu nebo jiného poškození zdraví
- okamžitá odborná pomoc
- porada po telefonu
- lze volat ze všech typů telefonů bez předvolby
- vždy se volající dovolá na operační středisko záchranné služby
- na 155 přepojují hovory ze 112, které mají zdravotní problém
112
- prodlení minimálně 60 sekund (vyslechnou volajícího, při zdravotních problémech přepojují na 155)
- 112 je vhodná pro aktivizaci Integrovaného záchranného systému např. při hromadných neštěstích, mimořádných událostech, závažných dopravních nehodách, přírodních katastrofách apod. s velkým počtem postižených osob
- vhodná pro cizince, kteří nejsou schopni komunikovat v českém jazyce, protože operátoři linky mluví nejrozšířenějšími cizími jazyky (angličtina, němčina). V případě cesty do zahraničí v rámci eurozóny se na lince 112 dovoláme pomoci.
Obsah volání na 155:
základní příznaky:
a) u neúrazových stavů: např. „dusí se“, „je v bezvědomí“, „má bolesti na hrudi“, „má křeče“
b) u úrazových stavů: charakter úrazu („zlomená noha“, „pád z výšky“, „opaření horkým čajem“, „autonehoda“), event. počet zraněných apod.
ostatní informace:
- adresa
- jak najít místo (orientační body)
- popis, jak se stav pacienta vyvíjí
další postup:
- ponechat zapnutý telefon, ze kterého byl hovor na 155 uskutečněn
- odpovídat na jasné, cílené dotazy operátorů
- být připraven přijmout poradu po telefonu pro poskytnutí první pomoci na místě do příjezdu posádky ZZS
- poskytovat první pomoc